Suorahaku

Suorahaku tehostaa rekrytointia

28.4.2021

Mitä on suorahaku?

Suorahaku tulee englannin kielen sanasta headhunting, jolla tarkoitetaan työntekijöiden tai kykyjen metsästämistä. Usein suorahaulla viitataan rekrytointiin liittyvään hakuprosessiin, jossa ei käytetä julkisia työpaikkailmoituksia. Monesti suorahaku toteutetaan suorahakuun erikoistuneen yrityksen avulla, jolloin suorahakukonsultti ottaa yhteyttä potentiaalisiin kandidaatteihin ja selvittää heidän kiinnostustaan uutta työpaikkaa kohtaan.

Suorahaku on yleistynyt rekrytoinnin menetelmänä viime vuosien aikana. Ennen suorahakua käytettiin pääasiassa johtoaseman rekrytoinneissa, mutta nykyään sitä käytetään paljon myös keskitason johto- ja asiantuntijatehtävien rekrytoinneissa. Vuonna 2019 suorahakutoimeksiantoja eli ns. headhuntausta tehtiin Suomessa 77,2 miljoonan euron arvosta (https://duunitori.fi/tyoelama/suorahakuyritykset-selvitys/).

Miksi ja milloin suorahakua käytetään?

Suomessa on havaittavissa työvoimapulaa monilla aloilla ja kilpailu parhaista osaajista tiukkenee jatkuvasti. Jos yritys haluaa kasvaa ja menestyä, se tarvitsee alan osaavimmat tekijät viemään toimintaansa eteenpäin. Haastavia rekrytointeja voivat olla esimerkiksi sellaisten asiantuntijoiden rekrytoinnit, joista käydään kovaa kilpailua. Tällöin tehtävään sopivia kandidaatteja etsitään ns. passiivisten hakijoiden keskuudesta. He eivät aktiivisesti seuraa julkisia työpaikkailmoituksia, eivätkä siksi ole tavoitettavissa ilman suoraa yhteydenottoa.

Tarve suorahaulle voi tulla eteen myös silloin, kun yrityksessä halutaan löytää uusi henkilö johtoaseman tehtävään eikä esimerkiksi strategisista syistä haluta tiedottaa asiasta julkisesti etukäteen.

Miten suorahakuprosessi etenee?

Hyvien passiivisten kandidaattien löytäminen vaatii paljon taustatyötä. Etsittävän osaajan profiilin määrittely on tärkein tekijä suorahaun onnistumisen kannalta. Profiilia määriteltäessä on otettava huomioon organisaation nykytila ja tulevaisuuden näkymät sekä ymmärrettävä organisaation strategiaa syvemmin. Mitä paremmin määrittelyvaihe tehdään sitä parempaan lopputulokseen päästään.

Kokenut suorahakukumppani tuntee toimialan jo entuudestaan ja hyödyntää laajaa osaajaverkostoaan sekä sosiaalisen median kohdennettuja työkaluja määrittääkseen halutun kandidaattikohderyhmän tarkasti. Yhteydenotot tehdään asiantuntevasti, jotta saadaan herätettyä ehdokkaiden mielenkiinto haettuun tehtävään. Tämä on erityisen tärkeää, koska tavoitetut osaajat eivät ole aktiivisesti työnhaussa.

Suorahakukumppani vastaa yhteydenottojen lisäksi yleensä myös haastatteluaikataulujen sopimisesta toimeksiantajayritykselle. Näin toimeksiantajayrityksen aikaa säästyy ja päättäjät voivat keskittyä huoletta omaan ydinliiketoimintaansa. Henkilökohtaiset keskustelut tehtävästä kiinnostuneiden kandidaattien kanssa tehdään kuitenkin pääsääntöisesti toimeksiantajayrityksen toimesta ja lopullinen päätösvalta palkkauksesta jää toimeksiannon antaneelle yritykselle.


Täältä voit lukea lisää suorahakupalvelustamme.

Kiinnostuitko suorahausta?

Jätä meille yhteystietosi, niin olemme sinuun pian yhteydessä.








    Ota yhteyttä