Etsitkö osaajia yritykseesi? Lue meidän vinkkimme rekrytointiin vuonna 2022.
21.1.2022
Vuosi 2021 oli rekrytointien osalta erityisen vilkas. Ammattiosaajat vaihtoivat työpaikkaa aktiivisesti, mutta samaan aikaan kääntöpuolena vuotta leimasi työvoimapula, josta kärsitään EK:n mukaan jopa 80 prosentissa yrityksistä. (https://ek.fi/ajankohtaista/tiedotteet/80-prosenttia-yrityksista-raportoi-tyovoimapulasta-myos-akuutit-rekrytointitarpeet-lisaantyneet/)
Miltä vuosi 2022 sitten näyttää rekrytointimaailmassa? Me uskomme, että rekrytointihaasteet jatkuvat edelleen tänäkin vuonna ja se tulee jopa hidastamaan monen yrityksen kasvua. Yritysten on mietittävä aiempaa enemmän sitä, mistä ja miten löytää uusia työntekijöitä. Tämän lisäksi on koko ajan tärkeämpää myös kyetä pitämään kiinni omista huipputekijöistä.
Me listasimme seitsemän asiaa, joihin kannattaa panostaa, jos haluat onnistua rekrytoinnissa v. 2022.
# 1 Työpaikkoja on tarjolla runsaasti, joten kilpailu hyvistä työntekijöistä vain kovenee
Työhakemusmäärät ovat monella alalla ennätyksellisen alhaisia, koska avoimia työpaikkoja on markkinoilla paljon. Näin ollen hyvillä ehdokkailla on mahdollisuus valita työpaikkansa. Suuri osa hakijoista saa useita työtarjouksia ja siksi yritysten täytyy miettiä omia kilpailuetujaan myös rekrytoinnin saralla. Hakijoille on annettava realistinen kuva siitä, millaista työskentely yrityksessä on – mikä työssä on haastavaa sekä miksi se on myös palkitsevaa. Samoin yrityksen työsuhde-edut alkavat olla jo hakijoiden keskuudessa niin tavanomaisia, että monille on huomattavasti kiinnostavampaa kuulla, että yrityksessä panostetaan esimerkiksi hyvään johtamiseen, itsensä kehittämiseen tai työn ja vapaa-ajan tasapainoon.
# 2 Nopeus on valttia tämän päivän rekrytoinnissa
Halusit tai et, kilpailet muiden yritysten kanssa huippuosaajista. Parhaat ehdokkaat eivät ehdi olla työmarkkinoilla pitkään, joten sinun on toimittava nopeasti. Paras lopputulos saadaan usein rekrytoinnilla, jolla on selkeä aikataulu, ja jossa prosessi etenee johdonmukaisesti. Työnhakijat arvostavat sitä, että asiat etenevät nopeasti ja monesti hitaat rekrytointiprosessit jäävät aktiivisempien jalkoihin. Tässä asiassa todella pätee sanonta: ”Nopeat syövät hitaat”.
# 3 Hakemisen pitää olla helppoa
Koska kilpailu hakijoista on muutenkin kovaa, hakemisesta kannattaa tehdä mahdollisimman helppoa. Digitalisoimalla osia rekrytointiprosessista, yritys voi myös luoda vahvemman hakijakokemuksen. Panosta vähintäänkin näihin:
- Tee hakulomakkeesta helppo täyttää: Moni työnhakija jättää hakulomakkeen täyttämisen kesken, mikä tarkoittaa sitä, että hankala ja monivaiheinen hakulomake karsii aina osan potentiaalisista hakijoista haun ulkopuolelle.
- Mahdollista videohaastattelut: Onnistunut videohaastattelu sujuu yhtä luontevasti kuin kasvokkain tehty haastattelu. Tekniikan täytyy toimia ja kommunikaation on oltava selkeää ja ammattimaista. Vaihtoehtoja löytyy myös aikaa vieville videopuheluille, kuten etukäteen nauhoitetut kysymykset ja hakijoiden videon avulla nauhoittamat vastaukset.
- Huolehdi hakijaviestinnästä: Pidä huolta siitä, että tiedotat hakijoita rekrytointiprosessin etenemisestä. Modernin ja toimivan rekrytointijärjestelmän avulla tavoitat helposti kaikki hakijat ja huolehdit aktiivisesta hakijaviestinnästä läpi koko rekrytointiprosessin.
# 4 Muista huolehtia työnantajamielikuvasta
Kuten yritysbrändin, myös työnantajabrändin merkitys vain kasvaa koko ajan. Rekrytoinnin merkitystä työnantajamielikuvan rakentamisessa ei voi liikaa korostaa. Hyvin hoidettuna siitä syntyy jopa kilpailuetu. Työnhakijoiden muisti on yllättävän pitkä ja mieleen jää niin hyvä kuin huono kohtelu. Työnantajamielikuvastaan huolehtiva yritys panostaa myös hakijoihin, jotka eivät tule sillä kertaa valituksi.
# 5 Hyödynnä monikanavaisuus
Rekrytoinnissa on olennaista näkyä juuri siellä, missä potentiaaliset hakijat ovat. Työpaikkailmoituksen tukena kannattaa hyödyntää räätälöityä some-mainontaa ja myös oma henkilöstö on hyvä saada aktivoitua mukaan rekrytointiin. Yrityksen kannalta on erittäin arvokasta, kun henkilöstö viestii avoimesta työpaikasta omin sanoin omassa verkostossaan. Se kertoo samalla myös tyytyväisyydestä työnantajaan, jos ollaan valmiita suosittelemaan yritystä muillekin.
# 6 Aktiivinen rekrytointi ja suorahaku
Kun hakijoita on moneen tehtävään vain vähän tarjolla, yritykset tehostavat rekrytointiprosessejaan suorahakumenetelmien avulla. (https://wecon.fi/suorahaku-tehostaa-rekrytointia/)
Monilla aloilla havaittavissa oleva työvoimapula ajaa siihen, että kilpailu parhaista osaajista tiukkenee jatkuvasti. Jos yritys haluaa kasvaa ja menestyä, se tarvitsee alan osaavimmat tekijät viemään toimintaansa eteenpäin. Tällöin tehtävään sopivia kandidaatteja etsitään ns. passiivisten hakijoiden keskuudesta. He eivät aktiivisesti seuraa julkisia työpaikkailmoituksia, eivätkä siksi ole tavoitettavissa ilman suoraa yhteydenottoa.
Me WeConilla tarjoamme aktiivista apua rekrytointiin ja räätälöimme suorahakupalvelumme aina asiakkaan tarpeen mukaan. (https://wecon.fi/palvelut/suorahaku/)
# 7 Sisäinen liikkuvuus ja rekrytointi
Työpaikan vaihtoa miettivät ovat usein kiinnostuneita uusista uramahdollisuuksista. Onko varaa menettää taitava työntekijä siksi, koska yritys ei kykene tarjoamaan ura- ja kehittymismahdollisuuksia työntekijöilleen? Tutkimus toisensa jälkeen on osoittanut, että palkan lisäksi myös yrityskulttuurilla, työympäristöllä ja kehittymismahdollisuuksilla on ratkaiseva rooli työpaikan valinnassa. Yritysten tulee jatkossa panostaa entistä enemmän työntekijöihinsä ja heidän liikkuvuuteensa myös yrityksen sisällä. Hyvä tapa onkin esitellä sisäisiä etenemismahdollisuuksia jo rekrytointivaiheessa. Näin parannat sekä ulkoista että sisäistä työnantajamielikuvaa ja työtyytyväisyyttä. Tyytyväiset työntekijät vaihtavat huomattavasti harvemmin työpaikkaa kuin tyytymättömät.
Tarvitsetko apua rekrytoinnissa? Rekrytointi- ja suorahakupalvelumme on aina yrityksenne tarpeisiin räätälöityä ja yrityskuvanne mukaista. Meillä on laaja-alaista osaamista ja modernit työkalut, joiden avulla varmistamme rekrytointien onnistumisen. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää! (https://wecon.fi/yhteystiedot/)